Társasházi sztorik - A mellékvízmérő cseréje
A mellékvízmérők hitelességi ideje 8 év. Ezt követően egy új mérőre kell cserélni őket. A pontos elszámolás a jó kapcsolatnak az alapköve, így a mérés fontossága megkérdőjelezhetetlen. A csere kivitelezésének szervezése viszont sok esetben időigényes és jelentős anyagi kiadásokkal jár. Egy átlagos panellakásban 4db mellékmérő van, így a kényelmetlenségek multiplikáltan jelentkeznek. Melyek is a problémák és szerintem hogyan lehetne megoldani?
- A tervezés és a végrehajtási folyamat. A lakásban lévő elzáró csap esetleges szerelését nem a mellékmérő cserét végző személy vagy vállalkozó végzi. Ezek után pedig még a Vízmű is beszáll a folyamatba és a plombákat elhelyezi. A megoldás erre az lehetne, hogy a leírt munkákat egy megbízott szerelő végezné el az elzáró cseréjétől egészen a lezárásig. Így szerelési problémák esetén nem a felelősség ide-oda terelgetése venné el az időt az effektív javítástól. Az újraplombálások magas díját tekintve - ami természetesen a fogyasztót terheli még az esetleges javítási költségen felül - pedig anyagiakban is sokkal kedvezőbb lehetne, ha minden kapcsolódó munkát ugyanaz a személy, ugyanazon napon végezne el. Így egy kézben, egy felelősséggel, egy időpontban le tudna zajlani az egész folyamat. Habár az is egy kérdéses pont, hogy miért kell a lakásban lévő elzáró csapot használni egyáltalán, ha a cserék mindig sormunkaként valósulnak meg. Nem volna egyszerűbb a lépcsőház szintű főcsapokat használni a lakásban lévők helyett. Így akár még egy plusz járulékos művelet is elkerülhető lenne.
- Felelősségvállalás az elvégzett munkáért. Megmosolyogtató és egyben dühítő azt olvasni egy mellékmérő csere értesítőben, hogy a szolgáltató nem vállal felelősséget a munkavégzés során okozott esetleges károkért. Ha egy elviekben jól szabályzott működési rend alapján dolgozó vállalat ezt írásba adhatja, akkor mit várhatunk egy Google keresés alapján kihívott szerelőtől?
- Biztosítás. A szerelési károkra, a csere után itt-ott csöpögő szerelvények miatt, az azt követő újraplombálások miatt a biztosító nem fizet. Ilyen helyzetben nem elég az alattomosan elázott ingóság, az újratömítés és az újraplombálás díja is a fogyasztót terheli teljes egészében. A kárenyhítésre ilyen helyzetekben is kellene megoldás.
Azt gondolom, hogy a szolgáltató általi világos és átlátható tájékoztatás is sokat segíthetne. A cég kommunikálhatná sokkal nyíltabban, hogy az általa vállalt szerelési garancia csupán a hollandereknél elhelyezett tömítésekre terjed ki. Ez egyfelől érdekes hozzáállás, hiszen a csere ennél sokkal több alkatrészt érint. Másfelől pedig mulatságos, hogy egy szakember csupán egy tömítőgyűrű helyes elhelyezéséért tud felelősséget vállalni, hiszen például egy PB gázpalack cserénél számos háztartásban használnak gond nélkül hasonló gyűrűket. Persze érthető, hogy egy menettömítő anyag alkalmazása már szakértelmet kíván, így azzal kapcsolatban sokkal rizikósabb lehet felelősséget vállalni.
Jelenleg az értesítők csupán azt harsogják, hogy egy nagyon kedvező áron végrehajtott cserét fog kapni a felhasználó. Az járulékos költségek és a jelentős időszükséglet még az apró betűs részbe sem kerül bele. Talán a Vízművek jelenlegi "olcsó" szolgáltatási árainak növelése(és annak természetszerű hatásai) csökkenthetnék azokat a szürke zónás, brutális veszteségeket, amiket a felhasználó elszenved.